M-wartości: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nurkopedia
Skocz do: nawigacja, szukaj
 
(Nie pokazano 2 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
Termin M-wartości, "M-value" stworzył w połowie
+
'''M-wartość (M-value)''' - określa tolerowane nadciśnienie (nadwyżkę ciśnienia) pomiędzy prężnością gazu obojętnego w poszczególnych kompartmentach a ciśnieniem otoczenia.<br>
lat 60-tych [[Robert D. Workman]]. Prowadził wtedy
+
Dla danego ciśnienia otoczenia M-wartość definiuje się jako maksymalną wartość prężności gazu obojętnego (wyrażoną w ciśnieniu absolutnym) którą może "tolerować"
badania nad [[dekompresja|dekompresją]] dla U.S. Navy
+
hipotetyczna tkanka "[[kompartment]]" bez pojawienia się widocznych objawów [[choroba dekompresyjna|choroby dekompresyjnej (DCS)]]. "M" w słowie M-wartość oznacza "Maksimum".
Experimental Diving Unit ([[NEDU]]). [[Robert D. Workman|Workman]] był
+
Inne terminy na określenie M-wartości to limit tolerowanego nadciśnienia (''limits for tolerated overpressure''), krytyczna prężność (''critical tensions'') i limit przesycenia (''supersaturation limits'').<br>
lekarzem w stopniu kapitana w korpusie
+
Termin M-wartości, "M-value" stworzył w połowie lat 60-tych [[Robert D. Workman]]. Prowadził wtedy badania nad [[dekompresja|dekompresją]] dla U.S. Navy Experimental Diving Unit. "
medycznym U.S.Navy. "M" w słowie M-wartość
+
'''M-wartość''' jest bazowym terminem w neohaldanowskich [[Modele dekompresyjne|modelach dekompresyjnych]].
oznacza "Maksimum". Dla danego ciśnienia
 
otoczenia M-wartość definiuje się jako maksymalną
 
wartość prężności gazu obojętnego (wyrażoną w
 
ciśnieniu absolutnym) którą może "tolerować"
 
 
 
hipotetyczna tkanka "[[kompartment]]" bez pojawienia
 
się widocznych objawów [[choroba dekompresyjna|choroby dekompresyjnej
 
(DCS)]]. M-wartość określa tolerowane
 
nadciśnienie (nadwyżkę ciśnienia) pomiędzy
 
prężnością gazu obojętnego w poszczególnych
 
kompartmentach a ciśnieniem otoczenia. Inne
 
terminy na określenie M-wartości to limit
 
tolerowanego nadciśnienia  
 
(''limits for tolerated overpressure''),  
 
krytyczna prężność (''critical tensions'')  
 
i limit przesycenia (''supersaturation limits''). Termin M-wartość jest popularnie używany
 
przez osoby opracowujące [[modele dekompresyjne]].
 
  
 
Podczas pojedynczego nurkowania bezdekompresyjnego, kompartment kontrolny zależy od głębokości; na większej głębokości szybsze kompartmenty szybciej absorbują [[azot]], lecz na mniejszej głębokości wartość M szybkiego kompartmentu może być wyższa niż głębokość. W tym przypadku szybki kompartment nie kontroluje nurkowania i to zadanie przejmuje inny, wolniejszy. Jeśli model dekompresyjny będzie wyrażany w postaci tabeli, pojedynczy kompartment kontroluje przerwę powierzchniową. Popularną - i najbardziej konserwatywną - metodą jest wykorzystanie kompartmentu najwolniejszego, który może wpływać na powtórne nurkowania. Obliczenia powtórnych nurkowań zakładają, że wszystkie kompartmenty szybsze, niż kompartment kontrolny, eliminują azot w tym samym tempie.  
 
Podczas pojedynczego nurkowania bezdekompresyjnego, kompartment kontrolny zależy od głębokości; na większej głębokości szybsze kompartmenty szybciej absorbują [[azot]], lecz na mniejszej głębokości wartość M szybkiego kompartmentu może być wyższa niż głębokość. W tym przypadku szybki kompartment nie kontroluje nurkowania i to zadanie przejmuje inny, wolniejszy. Jeśli model dekompresyjny będzie wyrażany w postaci tabeli, pojedynczy kompartment kontroluje przerwę powierzchniową. Popularną - i najbardziej konserwatywną - metodą jest wykorzystanie kompartmentu najwolniejszego, który może wpływać na powtórne nurkowania. Obliczenia powtórnych nurkowań zakładają, że wszystkie kompartmenty szybsze, niż kompartment kontrolny, eliminują azot w tym samym tempie.  

Aktualna wersja na dzień 16:46, 18 sty 2016

M-wartość (M-value) - określa tolerowane nadciśnienie (nadwyżkę ciśnienia) pomiędzy prężnością gazu obojętnego w poszczególnych kompartmentach a ciśnieniem otoczenia.
Dla danego ciśnienia otoczenia M-wartość definiuje się jako maksymalną wartość prężności gazu obojętnego (wyrażoną w ciśnieniu absolutnym) którą może "tolerować" hipotetyczna tkanka "kompartment" bez pojawienia się widocznych objawów choroby dekompresyjnej (DCS). "M" w słowie M-wartość oznacza "Maksimum". Inne terminy na określenie M-wartości to limit tolerowanego nadciśnienia (limits for tolerated overpressure), krytyczna prężność (critical tensions) i limit przesycenia (supersaturation limits).
Termin M-wartości, "M-value" stworzył w połowie lat 60-tych Robert D. Workman. Prowadził wtedy badania nad dekompresją dla U.S. Navy Experimental Diving Unit. " M-wartość jest bazowym terminem w neohaldanowskich modelach dekompresyjnych.

Podczas pojedynczego nurkowania bezdekompresyjnego, kompartment kontrolny zależy od głębokości; na większej głębokości szybsze kompartmenty szybciej absorbują azot, lecz na mniejszej głębokości wartość M szybkiego kompartmentu może być wyższa niż głębokość. W tym przypadku szybki kompartment nie kontroluje nurkowania i to zadanie przejmuje inny, wolniejszy. Jeśli model dekompresyjny będzie wyrażany w postaci tabeli, pojedynczy kompartment kontroluje przerwę powierzchniową. Popularną - i najbardziej konserwatywną - metodą jest wykorzystanie kompartmentu najwolniejszego, który może wpływać na powtórne nurkowania. Obliczenia powtórnych nurkowań zakładają, że wszystkie kompartmenty szybsze, niż kompartment kontrolny, eliminują azot w tym samym tempie.

Komputery nurkowe mogą monitorować równocześnie tkanki teoretyczne i wskazywać czas powtórnych nurkowań, bazując na indywidualnych charakterystykach każdego kompartmentu. Wynika z tego dłuższy czas powtórnych nurkowań, choć wadą jest to, że w niektórych wypadkach model ten może pozwolić na nurkowanie poza potwierdzonymi limitami.


Patrz